kép

A rostok és a méregtelenítés

Share

A rostoknak sokkal több szerepe van

Amellett, hogy fontos szerepük van a súlykontrollban és az általános egészségi állapotban, a magas rosttartalmú készítmények segítik a szervezet természetes tisztítási és méregtelenítési folyamatait.  Sok tudós napi 20-25 gramm fogyasztását javasolja az egészség érdekében, így fontos megérteni a két különleges rost  hatás-mechanizmusát.

Oldódó és nem oldódó rostok

Az oldódó és nem oldódó rostok is a nem kivánatos toxinok eltávolítását segítik a szervezetből. Az oldódó rostok ( mint ami a gyümölcsökben, babban, zabban, a hüvelyesekben és az olajos magvakban van) feloldódnak a vízben és lassan hagyják el a emésztőrendszert. Ahogy a bélfalon keresztüljutnak, úgy működnek mint egy szivacs, leszedik a méreganyagokat és megakadályozzák, hogy a vérkeringésbe jussanak. A belekben, főleg a vastagbélben segítenek kisöpörni a „hulladékot” a bélfalon lévő méreganyagok eltávolításával.

A nem oldódó rostok (mint ami a zöldségekben, a gabonafélékben, a száraz babban, a teljes kiőrlésű gabonákban és magvakban van) gyakorlatilag érintetlenül átjutnak a bélrendszeren.  A bél izmait is erősítik, úgy hogy ellenállást biztosítanak és segítik a perisztaltikus működést ( a táplálék továbbítását segítő mozgás a belekben). A perisztaltikus mozgás szükséges a normális ürítéshez és a normális ürítés pedig szükséges a méreganyagok eltávolításához.

De hová jutnak ezek a méreganyagok elsődlegesen?

Rost vs. méreganyag beépülés

A méreganyagok beépülése a szervezetbe a külső és belső forrásokból ered. A külső méreganyagok mint a növényvédő szerek és a szennyezőanyagok a minket körülvevő környezetből jönnek. Bejutnak a földbe, a vízbe és a levegőbe és egészségporblémákat okoznak. A belső méreganyagok ezeken belül jönnek. Ezek a napi fiziológiás működés eredményének melléktermékei mint az energiatermelés vagy az emésztés. Ha nem szállítódnak el, akkor a belső méreganyagok a szervek működését zavarhatják és gyengíthetik a szervezetet. Mivel a rost jó fegyver a toxinok ellen, így a sok rost esszenciális a táplálkozásban. 75 % nem oldódó és 25 % oldód rost az ideális arány, mint tükrözve a természetes egyensúlyt az ételekben. A legjobb módszer ennek az egyensúlynak a megtartásához, ha különböző rostban gazdag ételeket fogyasztunk napról napra.


Magas rosttartalmú ételek

A hüvelyesek és a finomítatlan gabonák mint a zab, a barna rizs és a teljeskiörlésű gabonák kiváló forrásai a különböző rostoknak. A gyümölcsökben mint az alma, az avokádó, a narancs, a banán a grapefruit és a bogyós gyümölcsök van a legtöbb rost és magas rosttartalmú a spenót, az endiva, a brokkoli, a répa és a karfiol.